lördag 9 september 2017

Mellanmjölk!

Ett steg framåt, och två steg bakåt. Det känns som om det har varit portföljens dans den senaste tiden. Jag har hyfsat många bolag, men tyvärr är det de med tyngre vikt som haft det tungt!

Mot bättre vetande har jag hamnat hyfsat tungt i Fingerprint. Jag kan inte säga att jag är överförtjust i caset, varken som bolag eller aktie. Är man dålig på att följa sin strategi så blir det också fel. Tur förtjänar man, och jag måste tillstå att jag i detta fallet verkar vara en slow learner. Mot lika bättre vetande har jag köpt på mig lite mer Starbreeze också. Här har jag inte samma gap till GAV, men det ska ändå en rejäl rekyl för att komma dit!

Annars har det varit ganska mycket händelser i innehaven. Betsson sparkade VD'n, och aktien föll. Resurs annonserade att man avser att dela ut två gånger om året varpå kursen steg. EnQuest bommar prognosen och givetvis kursfall. RaySearch och Mycronic tog ordrar och båda steg. De två sistnämnda kommer att avyttras om de tar några kronor till. Om inte token i Nordkorea hittar på något innan måndag så finns det alla möjligheter!

I swingtradingportföljerna har jag för tillfället satt stopp för den automatiska säljregeln. Tycker att makro och mikro inte riktigt taktar och vill göra manuella beslut just nu. Tur var väl det med tanke på att Mycronic är ett av innehaven.

Sedan sist har Starbucks och Ford lämnat över några slantar i utdelning. Näst på tur blir Castellum och General Electric.

I stort tycker jag att mina innehav ligger lågt värderade (relativt), men med tanke på tid på året, dödskors och tokar i politisk ledning så känns det ganska oroligt. Ska man gå ner i skyddsbunkern och dra täcket över huvudet eller ska man aktivt ta sig ur? Har alltid haft svårt att sälja med förlust så lär väl ha det nu också!

På tal om tokar i politisk ledning så börjar det bli mycket snett i Sverige! Att nu ge sig på ISK'n också... Jag betalar redan höga avgifter i inkomstskatt. Nu ska de skattade pengarna beskattas en gång till. Med tanke på hur portföljen beter sig så ska man kanske byta bolagen med hög värdering tillbaka till en aktiedepå? Jag har dåligt på fötterna, men det känns som det är ganska mycket omfördelningar av skattebas just nu. Den som förlorar mest verkar vara de som har utflugna barn, stor bil och bor på landet. Vill inte uttala mig om vem som jag tror får det bättre eftersom jag inte gjort analysen. Att man vill öka barnbidraget kommer att gynna mig, men jag är inte särskilt positiv till det heller! Däremot är det kul att nollräntan ligger kvar, men jag begriper mig inte på det heller! Kan det helt enkelt vara så att Ingves vill stå för något stabilt när allting annat är uppåt väggarna?

I landet "lagom" gäller det att inte sticka ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar