lördag 17 september 2016

Vid sidlinjen!

Man behövde inte vara Einstein för att inse att börsveckan som gick skulle bli volatil. Mycket gick ner, men en del tog sig faktiskt uppåt! Vi lär förmodligen se en nervös vecka nästa vecka också.

Finansmyrans aktivitet var låg. Den lilla likviden som fanns investerades i kemikoncernen Huntsman. Inte världens sexigaste bransch, men då den föll en del så tyckte jag mig se en öppning. Jag köpte samma dag som ex-dividend (dvs jag får inget), men den har annars en yield på 3,4%. Pay-out ratio på 30%, men det är nog sunt med tanke på att de är högt belånade. P/E på strax över 17. För er som inte har en aning om vad bolaget gör så tillverkar de såväl organiska som icke-organiska kemiska produkter. De har kunder i alla olika industrisegment! De har hyfsat stor närvaro i såväl Kina som Brasilien. Två marknader som haft det svårt. Tar det fart finns det absolut tillväxtpotential! Huntsman är ett bolag som flyger under radarn och bör jämföras med drakar som Dow Chemicals och DuPont! Jag kan tänka mig att ligga riktigt lång i dem, men kommer det en snabb justering uppåt är det inte omöjligt att jag tar hem den vinsten!

I de sista självande sekunderna på börsveckan ramlade det in en liten slant från Dream Office REIT.

Annars var det mest "vatten" hela veckan. Novo Nordisk var glädjeämnet, men det mesta annat gick svagt. Mitt sorgebarn Opus drog ner portföljen trots förvärv (om än av såväl mindre, som av teknisk art). Att man tappade marknadsledarpositionen som man haft i en månad i Sverige borde inte påverkat negativt heller, med tanke på att det var ett rejält kliv uppåt med jämfört med samma månad fg år! Jag får nog inse att jag befinner mig i total förnekelse när det gäller Opus! Novo och Opus står för strax under 50% av min portfölj. Egentligen är jag nöjd med båda då jag tror att båda kan ta stora steg uppåt. Frågan är dock hur de påverkas av en turbulent börs!

Slutligen blev det en dyr vecka efter att dagen slutat med inköp av en bättre begagnad bil! Den gamla räckte helt enkelt inte till! Tar sig Toyota ner mot 100-strecket igen så kanske det blir inköp. Ford ligger och taktar ner mot 12, och den är också aktuell!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar