söndag 11 september 2016

Strategi, taktik och rövarspel

Hittills i min investerarkarriär så har jag provat olika metoder och modeller. Jag har funnit att det alltid lönat sig att ha en plan och att vara långsiktig. Jag har länge lidit av dåliga positioner från tidiga dagar, men portföljen klättrar mer och mer och varje vecka syns nya ATH. Som de flesta andra hade jag ett dåligt avslut på veckan och det är väl troligt att det rasar mer i början på nästa!

Det var begränsat med affärer föregående vecka (återigen är det jobbet som inkräktar...). I långa portföljen försvann Netflix och EnQuest. Istället kom det in en post Lindab samt rejäl påfyllning av Novo Nordisk. De senaste veckorna har jag äntligen lyckats med min strategi och fyllt på med långsiktiga utdelningsaktier (Novo och Lindab) eller tillväxtaktier (Starbucks).

I swingportföljerna var det inte mycket rörelse. H&M lämnade och portfölj 1 är därmed fullt likvid. Portfölj 2 har fastnat med ASSA Abloy.

Över hela sommaren har jag slukat ekonomibloggar och försökt lära mig mer och mer. Det finns många inspiratörer, men jag har fastnat för Kavastu. Jag har därför ägnat i princip hela helgen till att knacka Excel, halvt om halvt lära mig Visual Basic, och skapa mönster och trender. När det jobbet var klart var det dags att försöka se om det fanns några triggers i graferna och förvånansvärt nog tycker jag att jag kan se detta!

Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska hantera denna informationen (taktiken), men troligtvis blir det en trigger för att bevaka vissa aktieslag, samt ett "veto" att köpa andra. Kan jag dessutom lära mig att sälja kanske det går att använda till det också...

Håll i hatten, för på måndag är det storm på Stockholmsbörsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar