lördag 3 september 2016

Säljpsykologi

Ibland undrar man om man är ensam med att ta konstiga beslut och då är det tacksam att läsa andra bloggar. Ett papper som jag gift mig med är Opus. Jag ligger rejält back, men jag har ändå stora förhoppningarna på det. Jag tycker det är undervärderat, det är i en bransch som jag förstår och jag tycker det politiska klimatet är gynnsamt. Jag bestämde mig för att sitta kvar över rapport och det var ju rätt beslut! Frågan är om jag borde sälja nu eftersom det är osannolikt med någon trigger i närtid. Jag skulle eventuellt kunna sälja en del av mitt innehav också. Då sitter det en liten j-l på axeln och viskar att har jag suttit så länge så kan jag sitta lite till. Jag kan ju missa en uppgång.... Det slutar med att jag inte gör någonting.

Samma visa i Paradox. Den steg rejält innan rapport och att logiskt hade varit att sälja av. De nådde dessutom min målkurs. Värderingen är skyhög och jag begriper mig inte på bolaget. Då viskade min kamrat på axeln igen...

Andra papper har jag inga problem att sälja av. Varför är det så svårt ibland...

De två senaste veckorna har inneburit mindre aktivitet då jag börjat jobba igen. Stängde positionerna i Tobii och Mycronic efter att de rusat. Fyllde på lite i Starbucks och köpte in EnQuest igen.

I swingtradingportföljerna byttes det lite aktier. Ut med Betsson och H&M. Sen in med H&M igen samt ASSA Abloy. Ser ut som om båda H&M närmar sig sälj igen! Portfölj 1 nådde 20%-målet på två månader och i skrivande stund har portfölj 2 nått 16% på 1,5 månader. Tror det blir svårt att fortsätta med hög avkastning då jag inte har tid att bevaka börsen på samma sätt längre! Låt oss dock sätta det riktigt långa målet att dubbla insatsen på 12 månader!

I den långa portföljen kan påfyllning i Novo Nordisk bli aktuell. Jag väntar också på lämplig exit i Netflix. Övriga innehav ligger nog stilla om inget dramatiskt inträffar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar