onsdag 2 september 2015

Mörker...

Vet inte om det är skicklighet eller sanslös inkompetens! Jag har en enorm förmåga att sitta på aktier som beter sig allt annat än bra.

I tidernas begynnelse (min aktiebegynnelse) satsade jag i aktier jag tyckte var kul. Jag älskade båtar och sjöfart. Jag satsade därför i Nordström&Thulin för att få både frakt o färjetrafik. Vad hände? Tragiskt nog så sjönk färjan Estonia. Min ekonomiska förlust går givetvis inte att jämföra med de människoliv som gick åt!

Senare (får väl betrakta det som nutid) köpte jag guld. Det kan väl inte gå fel! Finland känns också väldigt säkert! Endomines... Ja, guld kan glimma väldigt falskt

Råvaror är väl bra. Det behövs väl alltid! Alliance Oil, finns ju hur mycket som helst i Ryssland! Glömde hur samhället fungerar! Kommer aldrig ta i en rysk aktie igen! Paradoxalt så blev utköpet (!?) från börsen förmodligen bättre för alla aktieägarna i Sverige eftersom oljan sedan dess havererat!

Service, bilinspektion, Opus. Hur fel kan det gå? Hur var det med värderingen, Sherlock! Köp nästan på toppen och sedan dess inte mycket som gått rätt! En bra PR-konsult är inte att förakta!

Förkylning, Enzymatica. Hur kan så mycket som låter rätt bli så fel! Atjoo!

Etrion! Solenergi i kombination med Lundin-familjen. Hur var det med substansvärdet!

Nej, jag får inse att jag har tagit rygg på fel löpare! Och trots detta har jag kunnat lindra fallen med framgångsrik trading...

Nu byter vi spår. Nu är det substans som gäller. Vinst och utdelning!

Vet inte hur jag gör med Opus eftersom jag faktiskt tycker bolaget är sunt! Har dessutom ett PE under 10 just nu!

Med tanke på erfarenheter och senaste tidens turbulens känns det som om mycket är investeringsbart,  men, funkar caset! Sitter och råstirrar på NCC. Känns säkert, men är inte byggbranschen en skum bransch. Kone känns bra, men är tungt mot Asien, Atlas likaså. Bilindustrin är jag redan investerad i. Banker, kanske. Som kund ogillar jag dem, kanske bättre som investerare....

Mörker, en investerare utan självförtroende ska nog hålla sig borta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar