måndag 14 september 2015

Var tar börsen vägen?

Hade man vetat säkert hade man ju varit rik; nu går det bara att spekulera!

Återkommer om detta senare, men först till veckan som gått. Två av innehaven har gått väldigt bra. Först rekylerade Avtech upp rejält (ligger nu på vinst) och sen har Mr Green tuggat sig ganska fort uppåt. Gränges har tagit någon procent om dagen efter bra kommentarer från VD och Tele2 har gått hyfsat fram till nyheterna från Danmark att Telia och Telenor inte får går ihop där! På det sistnämnda gjorde jag veckans enda inköp. På rejäl rekyl nedåt och med euron aningen fallande slog jag till på en mindre post i TDC. Direktavkastning just nu på runt 6,5%. Orosmomenten är tre; hög belåning (och därmed ingen trolig utdelningshöjning), fallande vinstförutsägelse/marginal (beroende på att man inte blir av med en konkurrent i Danmark) och allmän nedskrivning av telekomsektorn. För en månad sedan stod aktien i över 50 DKK och en svagare rapport drog ner den (även om man behöll helårsprognosen). Gick in på 38 DKK och även om P/E är runt 15 så känns det stabilt (jag menar, 6,5% procent är ändå 6,5% - och jag tror inte man sänker, för då lär aktien falla ytterligare...)

Vad händer på torsdag. Blir det räntehöjning i USA. Det känns lite som ett poker-game. Om USA höjer, vad händer då i Kina. Kommer man också att höja? Och vad händer i Europa. Känns väl inte som man vill släppa Euron mer, eller? Bryr sig USA och vad är effekterna om man höjer och sen höjs det lite här och där också. Nej, jag tror att Pekings utspel med små devalveringar tidigare i Augusti gör att USA sitter stilla. Men, säker är jag knappast! Kommer jag ur någon spekulativ position innan torsdag så tänker jag göra det, men det ska mycket till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar