lördag 22 augusti 2015

Ingen kul vecka!

Som för de flesta andra så var det ingen rolig vecka som gick! Vi har troligtvis inte sett botten ännu och den stora frågan är om man ska sälja eller inte. Förmodligen borde man redan gjort det, så om på frågan om jag lärt mig sälja är svaret klockrent nej! Å andra sidan kan man ställa frågan, skulle jag köpa mina aktier på de kurser de befinner sig idag! Då är svaret lika klockrent ja (bortsett från några döende innehav som representerar läropengar och som mest får ligga kvar som påminnelser om hur fel man kan göra!).

Alltså, utan likvider på en sjunkande marknad, fast i aktier som jag faktiskt tycker är värda mer än vad kursen var när det rasade.

Men, detta gör också att jag bestämt mig för att inleda arbetet för att förändra min strategi. Det är bara att inse att trading har jag tid med (mer eller mindre) när jag har semester! På arbetstid springer jag mellan möten och har inte tid att hålla koll. Har därför bestämt att maximalt 25% av portföljen får vara kortsiktig. Övriga portföljen skall därmed vara långsiktig. Utifrån dagens situation lär jag därmed sitta stilla under en lång tid framöver (jag tror inte riktigt på någon snabb rekyl). Jag lär inte kunna fylla på med särskilt mycket nytt kapital heller, så vi får se hur portföljen rör sig från sidan!

I förra inlägget nämnde jag American Standard. De ägs av ett japanskt homeinrednings-konglomerat. Känns för långt ifrån min investeringshorisont, så lika snabbt som det dök upp så stänger vi den tråden!

Hittade en 100 topp lista från Forbes över de mest innovativa bolagen. Ska gräva mig ner och analysera lite närmare. Innovation ger tillväxt, men ger det avkastning!? Från Norden så var H&M och Kone representerade. Kone har också fallit och känns trevligare nu. Men, har som sagt inga pengar att investera!

För att kommentera portföljen så ligger hälften i fyra bolag: Opus, Gränges, Avtech och Tele2.
Alla har fått mycket stryk av olika anledningar. Opus rapporterade i fredags och fick surt mottagande. Kan inte riktigt förstå varför då det var en engångspost som spökade. Här sitter jag väldigt lugnt även om det är sura röda siffror på kontot! Gränges är ett nischföretag som arbetar mot bilindustrin och dessutom halvtungt mot Kina. Kursen har tappat 20% på en månad och ännu mer mot ATH. Även här tycker jag man överreagerar även om det givetvis är två tråkiga faktorer som inte är så poppis på börsen just nu! Avtech är jag halvt kluven till. Jag tror på vad man vill åstadkomma (jag flyger ganska frekvent internationellt och världens flygplatser har kapacitetsproblem), men i takt med fallande bränslepriser är kanske inte flygbolagen lika intresserade längre. I vilket fall så har man gott om likvider i kassan, så jag försöker vara uthållig (de får resten av året på sig innan jag omvärderar det hela). Tele2 hade en halvt sur rapport och jag köpte när den fallit en bit. Jag tog med mig att man står fast vid sin årsprognos även om Q2 var tuff! Kan man hoppas på utdelningshöjning eller tom en bonusutdelning nästa år?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar