fredag 7 augusti 2015

Den som väntar på en trigger kan vänta länge...

Ännu en börsvecka är över. Det underliggande värdet i portföljen kämpar och väntar på en trigger, medan de korta innehaven hjälper till att hålla såväl tillväxt som lite action!

En vecka med lite aktivitet, men så går det när man är fullinvesterad. Blivit desto mer läsning om andra aktier och marknader utifrån gjorda lärdomar!

Till affärerna så gjorde jag en kort affär i Braincool. Har ingen aning om företaget men har studerat dess rörelser och kände mig rätt säker att investera när kursen låg ett par procent back och bolaget sände en positiv nyhet. Jag hade nog tur, för sen jag sålde har man inte sett samma nivåer utan ligger på kursen jag köpte. Och nu är jag tveksam till köp utifrån psykologi. Fundamenta har jag som sagt ingen aning om. Det är mycket snack...

Legat lång i Ivisys efter en liknande affär för ett par månader sedan. Efter kursrusning på fredagen kom jag ur på vinst. Somliga lär sig aldrig...

Tog sedan en risk och placerade i Avtech på lågt ingångsvärde. Det borde komma in trigger snart, men det kan också bli ingenting. Utifrån kursrörelser det sista året är det en logisk investering, men utan trigger kommer nog aktien att lägga sig på lägre breddgrader!

Vad har jag då studerat under veckan? Mycket preffar och marknader. Har kommit fram till att jag inte gillar kronans värdering och att det känns tveksamt att köpa i USD o EUR. Å andra sidan tror jag att kronan tappar ytterligare eftersom räntorna kommer att höjas i USA och Euroland före Sverige. Av denna anledningen valde jag att inte investera i TDC efter rapport. Direktavkastningen är nu över 5% men det finns tveksamheter kring den framtida utvecklingen i främst Danmark (där man är tunga). Har sen tittat mycket i Kanada. Den kanadensiska dollarn har utvecklats som den svenska kronan. Även om man har närheten till USA så är det världens tionde största ekonomi. Har inte riktigt hittat rätt eftersom de bästa bolagen verkar noterade i USA. Letandet fortsätter...

På månad morgon bär det av på tjänstresa till USA. Får se om jag kan få någon inspiration på plats...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar