lördag 17 oktober 2015

Börsen vill uppåt!

Jag kan inte tolka den senaste tiden på annat sätt att det finns mycket kapital som vill in på marknaden, förmodligen för att det inte finns några bättre alternativ. Samtidigt som man kommer gå ur det som innebär minsta möjliga risk, kommer man pumpa in där det finns en uppsida!

För de bolag som sysslar med aktievård är det därför extra viktigt att hantera negativa signaler!

För egen del har jag inte gjort något inlägg på över en vecka. Jag lyckades komma ur Avtech med vinst, men behöll en liten post just-in-case. Bevisligen sålde jag rätt avseende Opus som nu står i 6,35. Kommer snart att köpa tillbaka om det faller lite till. På 6 bedömer jag det finnas en rejäl uppsida. Sen måste jag tillstå att det finns personlig förhoppning bakom eftersom jag har ett betydligt högre GAV på ett stort innehav! Gränges kommer med rapport nästa vecka. Jag tror den blir bra, men bl a SKF's rapport har gjort mig mer orolig! Sen, sitter jag surt på fallande telekom-aktier! Jag får kämpa rejält för att hålla portföljens värde uppe. Blev just nu räddad av teckning av Bravida. Kommer att läsa på om Bravida eftersom jag bedömer det vara intressant att ha service/kompetens bolag i portföljen långsiktigt. Nuvarande innehav är på spekulation...

Vad händer framåt? Dollarns fall gör att amerikanska aktier är intressantare igen. Tittar och läser en del om Macy's. Jag gillar att handla där när jag är i USA, men konkurrensen är hård. Orkla, noterad i norska kronor, är också betydligt billigare nu. Är också intresserad av Danone nu är man kan handla billigt på alla börser; är dock inte riktigt överens med värderingen! Kommer följa rapportveckan med intresse. Den första var ju väldigt upp och ner!

Tror fortfarande på nergång generellt, så det gäller att hitta rätt aktier. Var i veckan på tjänsteresa till Brasilien. Fick inga direkta vibbar, snarare tvärtom. Kommer inte att investera i bolag som är starka i denna regionen; inte förrän man lättar upp alla handelshinder i form av skatter, tullar och administration! Alternativet är inhemsk produktion...

Tänkte förresten på vem som kan bli vinnare på VW's situation. Borde inte Ford stå välrustade för att ta en del av deras marknadsandel i USA. Inhemsk och med fokus på samma målgrupp. Är detta Detroits räddning? Får fundera vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar