söndag 24 april 2016

Portföljuppföljning

Har skrivit mycket om transaktioner tidigare, men hur ser det egentligen ut i portföljen just nu. Eftersom jag hatar röda siffror i portföljen har jag en tendens att avyttra kortsiktiga vinster. Tanken är att det går att göra för de spekulativa positionerna, men inte för de långsiktigt strategiska positionerna

Procenten anger positionernas värden.

Långsiktigt strategiska positioner - 41%  (dvs stabila, långsiktiga, vinstutdelande bolag)
Industrivärden (8%) - Positiv avkastning
Macys (4%) - Positiv
Starbucks (5%) - Negativ
Archer Daniels Midland (3%) - Positiv
H&M (8%) - Positiv
TDC (1%) - Negativ
Tele2 (12%) - Negativ

Spekulativa positioner (50%)
Endomines (1%) - Negativ
Etrion (1%) - Negativ
Netflix (4%) - Noll
Opus (30%) - Negativ
Scibase (1%) - Negativ
Avtech (1%) - Negativ
Enzymatica (1%) - Negativ
Fingerprint (2%) - Noll
Mr Green (1%) - Positiv
Starbreeze (5%) - Positiv
Vardia (1%) - Negativ
Zalaris (2%) - Positiv

Likvider 9%

Många av de spekulativa posterna har varit med länge. Opus är min akilleshäl som jag inte vet hur jag ska hantera! Jag har lyckats trada Opus det sista året med hyfsat resultat, men det hjälper inte vikten i portföljen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar